lördag 14 juni 2014

Scen 1

- Vet du hur lätt jag kan glömma bort allt jag äger?

frågade jag flickan med turkosfärgat hår, vi stod i busskuren där någon sprayat FUCK YOU på glaset, hon tittade oförstående på mig -

jag grävde i fickan och hittade min påse med lakritstuggummin.
Stoppade två i munnen och höll ut handen.

Hon tittade ointresserat på den gråa påsen. Tillknycklad av fickan, logotypen suddig av så många eftermiddagar - tristessen i hennes ögon nu, bussen som snart skulle köra över den här scenen -

jag lämnade påsen i stasis.

Svävande i min hand där, en amulett. Oklart syfte, eller riktning. Den återspeglade ingenting just nu. Hade inte blivit viktig gåva eller olycklig symbol, hade inte fått någon personlig mening eller anpassats till situationen. Var inte tillräckligt mogen i tiden för att skjuva handlingen åt någotdera håll.

Jag gick ur där och klev in i en annan scen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar