måndag 21 december 2009

lucka 21: snigel (hommage till johanna)

Huvudvärk
Orkar inte
Fantasin är slut
Jag är inne på min fjärde julklapp
och har sju kvar
och har gått i två timmar
och har varit i åtta affärer
och har tio kilometer ocean
ovanpå mina axlar
Det är inte jag som tittar ner i avgrunden
det är avgrunden som tittar ner i mig
Det gör ganska ont

Jag är bra på sånt här
Jag kan gräva mig djupare
Jag kan gräva mig in i en återvändsgränd
och låtsas som att det är poängen
Jag kan inte hitta en enda julklapp till
som har en ny tanke
som har ett finurligt koncept
som får mig att vilja visa mig
ovanför ytan
Jag bor på bottnen
Här är det mörkt
och ganska kallt
Jag är så banal
Min livshistoria gläder då ingen
Om jag bara hittade en ny idé
skulle jag kunna ge bort den
och slippa ansvaret

Jag är bra på det här
Jag har gått längs väggen
i många år
utan att gå in i den
Jag kan köpa allt för mina pengar
Jag kan köpa fyra stycken hittills
Men vad hjälper det
när det är sju kvar

Jag kan inte glädja någon med mina pengar
Jag kan inte glädja någon med mitt sediment
Jag kan inte glädja någon med mina tio kilometer vatten
ovanpå huvudet

Om jag bara hittade en originell vägg
att kasta mig emot
skulle resultatet bli så underbart misslyckat
kanske till och med hyllat
och man skulle förlåta mina intentioner
och man skulle förlåta mina pengar
och man skulle tillsätta en djuphavsexpedition
som skulle hitta resterna av mig
och sätta dem på museum
och skriva en bok om dem
och göra en film om dem
och efter filmen tillverka sju olika actionfigurer
i sju olika färger
och med sju olika fantastiska egenskaper
som man äntligen kunde ge bort i julklapp
utan att skämmas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar