torsdag 3 december 2009

lucka 3: tiger

Jag drömde att det var natt.
Inte en natt med snö och must, utan en med gräs och blod.
En sån som inte känner nyanser.

Jag drömde att jag fick syn på dina ögon - små röda punkter i mitten av ett svart buskage.
Det fanns ingen glimt i dem.
Inga vinkar om förtroende.
De bara vakade.

Du hade lärt dem dina fasta drag - precis som du var de nobla och uthålliga. Gjorde sig snabbt en uppfattning om terrängen. Såg allt de behövde se.

De såg min fiktion gömma sig, fegt mellan raderna. Omedelbart blev jag graderad, från det bästa till det sämsta. Dina ögon följde bara skogens lagar - vad hade jag att sätta mot dem?

De såg mina traditioner gömma sig, fegt mellan tjocka dagar av kaffe och arbete. De såg mörkt på allt kött jag inte doppade i grytan.
Att jag inte gav mig in i lekar på liv och död såhär i juletider.

Sedan vände de sig mot elden, lät en het färg gå genom pupillerna, en färg som byggde päls och svans. Löven började brinna - det var din kroppsyta. Du reste ragg över alla timida klappar, skakade loss terrängen, fällde ut klorna och gav mig ett klös i ansiktet så jag svimmade och vaknade.

Klockan är två och jag raglar ut i köket, sköljer ansiktet med julmust och sveper om mig den tjocka filten med tomtemönster.
Skönt att vara tillbaka i en ombonad grå advent. Det finns djur som är lite för starka för verkligheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar